Karbonhidrat Tercihlerimize Dikkat Etmeliyiz

Karbonhidrat Tercihlerimize Dikkat Etmeliyiz

Öncelikle karbonhidratlar vücudumuz için önemli bir enerji kaynağıdır. Özellikle beyin dokusu enerji için sadece karbonhidratı kullanır. Yani diyette olmazsa olmaz bir besin grubudur. Karbonhidratların tüketiminde dikkat edilmesi gereken birkaç detay vardır. Porsiyon kontrolü yapılmalı ve hangi çeşit karbonhidrat tüketileceği iyi bilinmelidir. 
Tüm karbonhidratlar aynı değildir. Kompleks karbonhidratlar ve rafine karbonhidratlar olmak üzere ikiye ayrılır.


Kompleks karbonhidratlar kan şekerimizi dengeleyerek diyabet riskini azaltırlar. Ayrıca lif oranları yüksek oldukları için tok tutarlar, bu nedenle de yeterli beslenmemize yardımcı olurlar ve kilo kontrolüne katkı sağlarlar. Lif oranları da yüksek oldukları için sindirim sistemine de yardımcı olup, kabızlığı önlerler. Tam tahıllar, patates, bezelye havuç gibi sebzeler ve bütün meyveler kompleks karbonhidrat olarak sayılırlar.


Rafine karbonhidratlar ise besin maddelerinin çoğu alınmış, liften fakir, işlenmiş gıdalardır. Kan şekerimizi hızlı yükselttikleri için diyabet riskini artırırlar. Kan şekerini dengesini bozduğu için ve tok tutmadıkları için kilo kontrolü sağlamakta da engelleyici bir faktöre sahiptirler. Kilo artışına sebep oldukları için obezite, tansiyon ve kalp hastalığı gibi risk faktörleri beraberinde gelir.
Rafine karbonhidratları biraz daha ele alacak olursak, şekerler ve rafine tahıllar olarak ikiye ayırabiliriz. 


Şekerler; şeker kamışı, şeker pancarı veya nişasta bazlı (mısır gibi) bitkilerden, fabrikasyon ortamda ileri teknoloji ve kimyasal katkılarla üretilen gıdalardır. Kısacası işlenmiş, paketlenmiş, aklımıza gelebilecek market raf ürünleri.


Rafine tahıllar; bunlar besleyiciliği ve lifleri alınan tahıllardır. En iyi bilinen kaynağı buğdaydan elde edilen işlem görmüş beyaz undur. Yani pasta, börek ve poğaça gibi hamur işi olarak bildiğimiz besinler.


Bütün bu detaylar doğrultusunda karbonhidrat tercihimizin ne kadar önemli olduğunu bir kere daha hatırlatmak istiyorum. Kan şekeri dengemiz ve kilo kontrolümüzü sağlamak için kompleks karbonhidratları tercih etmek bizler için çok daha sağlıklı olacaktır.

 

Diyetisyen Burcu Büşra AYDIN